fizyka.pisz.pl forum zadankowe matematyka w fizyce kinematyka dynamika ruch obrotowy pole grawitacyjne teoria względności siły sprężystości i drgania mechaniczne fale mechaniczne akustyka elektrostatyka prąd elektryczny magnetyzm indukcja i fale elektromagnetyczne optyka światło i atom termodynamika hydrostatyka ciało stałe przemiany jądrowe gra w kropki
Punkt materialny porusza się w płaszczyźnie XY z przyspieszeniem a = [a_x , a_y] Kamil: Punkt materialny porusza się w płaszczyźnie XY z przyspieszeniem a = [ax , ay], gdzie ax= −sint, ay= −2cost. Wyznacz położenie i prędkość punktu: a) w chiwli t1=π/2 [s] b) w chwili t=0. Jakby ktoś mógl rozwiązać to zadanie, byłbym wdzięczny emotka
2 wrz 21:25
daras: licz tak jak tutaj napisałem: http://matematyka.pisz.pl/forum/256658.html
2 wrz 22:04
daras: jutro wpadnę sprawdzić co ci wyszło emotka
2 wrz 22:05
MQ: Zapewne czepiam się, ale znowu autor zadania zapomniał podać położenie i prędkość początkowe, więc formalnie zadanie nie da się rozwiązać.
3 wrz 08:56
Kamil: Tak brzmi całe zadanie, profesor nie podał początkowego położenia i prędkości (nie mam pojęcia dlaczego, ale może x=0, y=0, V=0). No to wyskrobałem takie rozwiązanie: Prędkość: ax = dVx / dt dVx = ax * dt = −sint * dt Vx = cost ay = dVy / dt dVy = ay * dt = −2cost * dt Vy = − sint Przy całkowaniu te stałe przed sin i cos, czyli −1 i −2 pomijamy bo to są stałe, i przy całkowaniu ich nie bierzemy pod uwage ? dobrze pamiętam ? sprawdźcie czy dobrze zcałkowałem te Vx i Vy emotka V = Vx2 + Vy2 = (cost)2 + (−sint)2 Położenie: Vx = dx / dt dx = Vx * dt = cost * dt x = − sint Vy = dy / dt dy = Vy * dt = −sint * dt y = cost a) dla t1 = π/2 V = (cos π/2)2 + (−sin π/2)2 = 0 + (−1)2 = 1 x = − sin π/2 = −1 y = cos π/2 = 0 b) dla t = 0 V = (cos0)2 + (−sin0)2 = 12 + 0 = 1 x = − sin0 = 0 y = cos0 = 1 Jak możecie to sprawdźcie czy dobrze to rozwiązałem, jak coś jest do poprawy to wytłumaczcie co dokładnie emotka
3 wrz 12:19
daras: Prędkość v(t) jest funkcją czasu więc dlaczego Vx ma nią nie być ? Vx(t) = −∫sint dt = cost + C dlatego musimy wiedzieć jaka była wartość Vx(t=0) , bo jeśli = 0, to C = −1 przy Vy zgubiłeś 2 Vy(t) = −2sint +C i znów ten sam problem, jeśli Vy(t=0) =0, to C = 0
3 wrz 13:53
daras: żeby wyznaczyć r−nia składowe położenia trzeba jeszcze raz scałkować x(t) = ∫(cos t − 1)dt = sint − t +C jesli x(t=0) = 0, to C = 0 y(t) = −∫sintdt = cos t + C jeśli y(t=0) = 0, to C = −1
 π 
teraz możesz to tych r−ń podstawiać dowolne chwile czasu np. t1 =

i obliczać wartości
 2 
prędkości lub położenia w układzie kartezjańskim oczywiście V = Vx2 + Vy2
3 wrz 13:59
Kamil: Jak możesz to sprawdź teraz, czy jest dobrze: Prędkość: ax = dVx / dt dVx = ax * dt dVx = − sint * dt Vx = −1 ∫ sint dt Vx = cost + C, C=0 ay = dVy / dt dVy = ay * dt dVy = − 2 cost * dt Vy = − 2 ∫ cost dt Vy = − 2 sint + C, C=0 V = Vx2 + Vy2 a) dla t1 = π/2 V = cos π/2)2 + (−2 sin π/2)2 = 0 + (−2 * 1)2 = 2 b) dla t = 0 V = cos 0)2 + (−2 sin 0)2 = 12 + 0 = 1 Położenia: Vx = dx / dt dx = Vx * dt dx = cost * dt x = ∫ cost dt x = sint + C, C=0 Vy = dy / dt dy = Vy * dt dy = − 2 sint * dt y = − 2 ∫ sint dt y = 2 cost + C, C=0 a) dla t1 = π/2 x = sin π/2 = 1 y = 2 cos π/2 = 0 b) dla t = 0 x = sin 0 = 0 y = 2 cos0 = 2 Czy to jest dobrze rozwiazane ? Szczegolnie te położenia, napisałeś powyzej ze powinienem je jeszcze raz scałkować (te x i y ?) dx = co? / dt ?
6 wrz 18:09
daras: prędkości ok tylko brakuje jednostek współrzędnych x, y nie da się jeszcze raz scałkować , to są funkcje pierwotne ściągnij sobie z netu Jezierskiego−Kołodka−Sierański −Zbiór zadań z rozwiazaniami tam znajdziesz tego więcej
7 wrz 19:42