fizyka.pisz.pl forum zadankowe matematyka w fizyce kinematyka dynamika ruch obrotowy pole grawitacyjne teoria względności siły sprężystości i drgania mechaniczne fale mechaniczne akustyka elektrostatyka prąd elektryczny magnetyzm indukcja i fale elektromagnetyczne optyka światło i atom termodynamika hydrostatyka ciało stałe przemiany jądrowe gra w kropki
zderzenie o nie/tak: Wykazać, że jeśli dwie jednakowe cząstki zderzają się ze sobą, przy czym jedna z nich była przed zderzeniem w spoczynku, to po zderzeniu ich kierunki ruchu są wzajemnie prostopadłe.
25 lip 08:47
daras: Jesli zderzenie jest sprężyste to spełnione sa dwie zasady: ZZP : p1 = p'1 + p'2 to jest r−nie WEKTOROWE czego nie da się niestety zapisać w tutejszym TEXie, może będę więc wektory wytłuszczał: p1 = p'1 + p'2
 p2 
drugie r−nie z ZZE, przy czym energię kinetycznaą zapisujemy za pomocą pędu Ek =

:
 2m 
p12 = p'12 + p'22 teraz wystarczy pierwsze r−nie podnieść do kwadratu p12 = p'12 + p'22 + 2p'1p'2 i podstawić coś z drugiego r−nia i zostaje w−k: p'1p'2 = 0 a to oznacza, że albo wektory są prostopadłe albo któryś z nich jest wektorem zerowym.
25 lip 16:08
MQ: Warto dodać, że przypadek drugi (któryś z wektorów pędu jest zerowy) zachodzi przy zderzeniu centralnym, czyli: p'1=0 Widać więc, że zadanie jest źle sformułowane, bo prostopadłe kierunki ruchu po zderzeniu są tylko przy zderzeniu niecentralnym.
27 lip 22:11
korki_fizyka: Zerowy wektor pędu oznacza, że przed zderzeniem jedna z kul jest w spoczynku a skoro maja jednakowe masy to kule wymienią się prędkościami − jak w bilardzie, gdy trafimy w bilę centralnie a jeśli nie to rozejdą sie pod kątem prostym. Radzę to sprawdzić doświadczalnie.
27 lip 22:38