Linia kolejowa biegnie wzdłuż równika
john2: Linia kolejowa biegnie wzdłuż równika. Pociąg o masie 500 ton rusza na zachód z przyspieszeniem
a) przyspieszenie kątowe, jakie pociąg nada Ziemi,
Przyjmij, że Ziemia jest jednorodną kulą.
Odpowiedź z książki:
| 5 | | mp * a | | rad | |
ε = |
| * |
| ≈ 1,3 * 10−26 |
| |
| 2 | | Mz * Rz | | s2 | |
Proszę o pomoc w zrozumieniu odpowiedzi. Rozumiem, że dochodzi się do niej tak:
| M | | F * Rz | |
ε = |
| = |
| = |
| I | | 2/5 * Mz * Rz2 | |
| 5 | | mp * a * Rz | |
= |
| * |
| = |
| 2 | | Mz * Rz2 | |
Nie rozumiem, czemu za F wstawiamy masę pociągu * jego przyspieszenie. Dlaczego siła, która
nadaje przyspieszenie pociągowi to jednocześnie siła, której moment powoduje obrót Ziemi? Nie
powinna to być raczej siła tarcia pociągu o Ziemię?
Poza tym, jaki układ odniesienia tu obrać? Inercyjny chyba nie, skoro Ziemia jest ruchoma.
2 gru 09:21
||: skorzystaj z ZZMomentu Pędu L = Iω = const.
2 gru 12:32
||: tarcie pomijamy, choć jest ono niezbędne do poruszania się pociągu bez poślizgu
dołóż jeszcze związek: a = Rzε
2 gru 12:34
john2: Dzięki za odpowiedź, ale chciałbym w ogóle zrozumieć to zadanie.
Co to znaczy, że pociąg nada przyspieszenie kątowe Ziemi? Jak?
Rozumiem, że to ma działać na tej samej zasadzie, według której ja, idąc i naciskając na
Ziemię, działam na nią siłą, nadaję jej małe przyspieszenie. Więc tarcia tu nie pomijam.
A może mam na to patrzeć z nieinerycjnego punktu widzenia: że pociąg jest "nieruchomy",
a to Ziemia po nim "jeździ"?
3 gru 19:09