fizyka.pisz.pl forum zadankowe matematyka w fizyce kinematyka dynamika ruch obrotowy pole grawitacyjne teoria względności siły sprężystości i drgania mechaniczne fale mechaniczne akustyka elektrostatyka prąd elektryczny magnetyzm indukcja i fale elektromagnetyczne optyka światło i atom termodynamika hydrostatyka ciało stałe przemiany jądrowe gra w kropki
Linia kolejowa biegnie wzdłuż równika john2: Linia kolejowa biegnie wzdłuż równika. Pociąg o masie 500 ton rusza na zachód z przyspieszeniem
 m 
0,4

. Oblicz:
 s2 
a) przyspieszenie kątowe, jakie pociąg nada Ziemi, Przyjmij, że Ziemia jest jednorodną kulą. Odpowiedź z książki:
 5 mp * a rad 
ε =

*

≈ 1,3 * 10−26

 2 Mz * Rz s2 
Proszę o pomoc w zrozumieniu odpowiedzi. Rozumiem, że dochodzi się do niej tak:
 M F * Rz 
ε =

=

=
 I 2/5 * Mz * Rz2 
 5 mp * a * Rz 
=

*

=
 2 Mz * Rz2 
 5 mp * a 
=

*

 2 Mz * Rz 
Nie rozumiem, czemu za F wstawiamy masę pociągu * jego przyspieszenie. Dlaczego siła, która nadaje przyspieszenie pociągowi to jednocześnie siła, której moment powoduje obrót Ziemi? Nie powinna to być raczej siła tarcia pociągu o Ziemię? Poza tym, jaki układ odniesienia tu obrać? Inercyjny chyba nie, skoro Ziemia jest ruchoma.
2 gru 09:21
||: skorzystaj z ZZMomentu Pędu L = Iω = const.
2 gru 12:32
||: tarcie pomijamy, choć jest ono niezbędne do poruszania się pociągu bez poślizgu dołóż jeszcze związek: a = Rzε
2 gru 12:34
john2: Dzięki za odpowiedź, ale chciałbym w ogóle zrozumieć to zadanie. Co to znaczy, że pociąg nada przyspieszenie kątowe Ziemi? Jak? Rozumiem, że to ma działać na tej samej zasadzie, według której ja, idąc i naciskając na Ziemię, działam na nią siłą, nadaję jej małe przyspieszenie. Więc tarcia tu nie pomijam. A może mam na to patrzeć z nieinerycjnego punktu widzenia: że pociąg jest "nieruchomy", a to Ziemia po nim "jeździ"?
3 gru 19:09